توسعه ارتباطات پویااندیش توسعه ارتباطات پویااندیش
توسعه ارتباطات پویااندیش طراح و مجری حوزه های مختلف فن آوری اطلاعات ارتباطات و سیستم ها

خالق لینوکس، «لینوس توروالدز» نسخه جدید سیستم عامل لینوکس را منتشر کرد. لینوکس کرنل ۵.۸ که جایگزین لینوکس ۵.۷ شده، از تاندربولت ۴.۰ پشتیبانی می‌کند و یکی از مهمترین بروزرسانی‌ها طی چند سال اخیر است.

توروالدز هفته گذشته خلق هشتمین کاندیدای لینوکس ۵.۸ را در نظر داشت، اما در نهایت تصمیم گرفت بدون صبر کردن برای یک هفته دیگر، این سیستم عامل را منتشر کند. به گفته پدر این سیستم عامل، این نسخه یکی از بزرگترین عرضه‌های لینوکس از نظر تعداد کامیت‌ها بوده و نزدیک به لینوکس ۴.۹ است. این نسخه بیش از ۱۷۵۹۵ کامیت دارد.

این نسخه از لینوکس تغییراتی داشته و به ویژگی‌های جدیدی مجهز شده است. لینوکس ۵.۸ چندین بروزرسانی را تجربه کرده که مشکلات امنیتی را برطرف می‌کند، در زمینه مدیریت مموری عملکرد بهتری دارد، از سخت افزار جدیدی پشتیبانی می‌کند و درایورهای جدیدی دارد.

از برخی تغییرات قابل توجه این سیستم عامل می‌توان به پشتیبانی از فناوری تاندربولت ۴.۰، بهبود امنیت Arm-64، پشتیبانی از بوت شدن روی پردازنده‌های «Power 10» و یک درایور انرژی برای جدیدترین پردازنده‌های AMD اشاره کرد. این نسخه از لینوکس همچنین در زمینه گرافیک‌های متن باز رادئون AMD و همچنین درایورهای exFAT مایکروسافت با بهبودهایی همراه است.

 

 

 

از دیگر بروزرسانی‌های این نسخه از لینوکس می‌توان به پشتیبانی از تعویض کلیدهای Fn و Ctrl در کیبورد اپل، پشتیبانی از شتاب‌دهنده «Haban Labs Gaudi»، پشتیبانی از درایور GPU آدرنو ۴۰۵، ۶۴۰ و ۶۵۰ کوالکام، پشتیبانی از سخت افزار رمزگذاری خطی، پشتیبانی از پردازنده‌ها و پلتفرم‌های جدید ARM، فایل سیستم Btrfs، پشتیبانی از ریکاوری رادئون Navi/GFX10 و AMD Zen-Zen2 RAPL اشاره کرد.