توسعه ارتباطات پویااندیش توسعه ارتباطات پویااندیش
توسعه ارتباطات پویااندیش طراح و مجری حوزه های مختلف فن آوری اطلاعات ارتباطات و سیستم ها

ذخیره‌سازهای تحت شبکه به یکی از ابزارهای مهم دنیای کسب‌و‌کار تبدیل شده‌اند. درست است که شرکت‌ها می‌توانند بدون نیاز به یک استوریج فعالیت‌های تجاری خود را انجام دهند، اما NASها با ارائه یک مکانیزم یکپارچه و کارآمد به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند به‌شکل ساده‌ای به سازمان‌دهی اطلاعات بپردازند و فرآیند اشتراک‌گذاری اطلاعات را ساده کنند. هنگامی که قصد خرید استوریج‌ها را دارید باید به نکات مختلفی دقت کنید، اما یک موضوع اهمیت بیشتری دارد که روی تمامی فاکتورهایی که هنگام خرید استوریج به آن‌ها دقت می‌کنید، تاثیرگذار خواهد بود. این مسئله مهم فناوری «رید» (RAID) است که استوریج از آن پشتیبانی می‌کند یا شما به آن نیاز دارید. در این مقاله به‌طور اجمالی به معرفی معماری‌های مختلف رید خواهیم پرداخت و مزایا و معایب هر یک را برخواهیم شمرد.

آرایه اضافی از دیسک‌های ارزان‌قیمت

افرادی که در حوزه شبکه و فضای ذخیره‌سازی مشغول به کار هستند، با فناوری رید آشنا هستند، اما همه آن‌ها به‌درستی نمی‌دانند کدام سطح از این معماری جواب‌گوی نیازهای کاری است. در این مقاله شما را با تفاوت‌ها و قابلیت‌هایی که هر یک ارائه می‌کنند، آشنا خواهیم کرد. «آرایه اضافی از دیسک‌های ارزان قیمت» (RAID) سرنام Redundant Array of Inexpensive Disks یکی از محبوب‌ترین تکنیک‌های دنیای شبکه و مبحث ذخیره‌سازی است و در حالی که قدمتی بیش از سه دهه دارد، هنوز هم جایگزین مناسبی برای آن ارائه نشده است. رید ضمن ارائه مکانیزم محافظت از داده‌ها، این توانایی را دارد تا عملکرد عملیات نوشتن و خواندن را بهبود بخشد. به‌طور معمول، بسته به معماری‌ای که انتخاب می‌کنید، رید سعی می‌کند از یک حافظه واسط که کش نام دارد برای تجمیع عملیات نوشتن خرد استفاده کند. به این صورت که عملیات نوشتن را که اندازه کمی دارند، در کش نگه‌داری می‌کند و به یک‌باره برای استوریج ارسال می‌کند. این‌کار باعث می‌شود تا تعداد عملیات نوشتن روی استوریج به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. همچنین، از تکنیک نوشتن موازی استفاده می‌کند تا به‌شکل یکسان از دیسک‌های آرایه استفاده شود و عملکرد بهبود پیدا کند. 

تفاوت بین سطوح RAID چیست و چگونه گزینه مناسب را انتخاب کنیم؟

RAID در سطوح مختلف در دسترس است، اما بیشتر سازمان‌ها از یکی از پنج سطح استاندارد 0، 1، 5، 6 یا 10 استفاده می‌کنند. نوع‌های ترکیبی مثل 7، 50، 60 و غیره نیز وجود دارند، اما به‌ندرت و در شرایط خاصی استفاده می‌شوند. به‌طور کلی، بیشتر سطوح رید توانایی ذخیره‌سازی داده‌ها در چند درایو را دارند، اما هر یک به روش خاصی این‌کار را انجام می‌دهند.

RAID 0

RAID 1

RAID 5

RAID 6

RAID 10

RAID 10  ترکیبی از RAID 1 و RAID 0 است. در معماری فوق برای محافظت از داده‌ها در برابر خطر ازدست‌رفتن، داده‌ها روی چند درایو و به‌شیوه قرینه‌سازی نوشته می‌شوند. بزرگ‌ترین مزیتی که معماری فوق ارائه می‌کند این است که سرعت نوشتن اطلاعات به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. RAID 10 اجازه می‌دهد داده‌های از‌دست‌رفته یک درایو را سریع‌تر از معماری RAID 5 یا RAID 6 بازیابی کرد. با این‌حال، نکته منفی معماری فوق این است که همانند RAID 1 به تکثیر داده‌ها وابسته است. به این معنا که به فضای ذخیره‌سازی بیشتری نسبت به RAID 5 یا RAID 6 نیاز دارد.

از چه نوع RAID در ارتباط با آرایه ذخیره‌سازی باید استفاده کنیم؟

همان‌گونه که مشاهده کردید، هر یک از سطوح اشاره‌شده، مزایا و معایب خاص خود را دارند و در جزئیات فنی با یک‌دیگر متفاوت هستند. اگر مطمئن نیستید کدام سطح برای پروژه شبکه‌ای که قصد پیاده‌سازی آن‌را دارید مناسب است، پیشنهاد می‌کنیم به چند توصیه مهم زیر دقت کنید: 

در نهایت به این نکته دقت کنید که رید با هدف پیشگیری از بروز مشکل ازدست‌دادن اطلاعات توسعه پیدا کرده است، اما جایگزینی برای پشتیبان‌گیری منظم از اطلاعات نیست. به بیان دقیق‌تر، باید در بازه‌های زمانی مشخص و کوتاه از اطلاعات نسخه پشتیبان تهیه کنید. با توجه به این‌که همه داده‌های سازمانی در یک سیستم ذخیره می‌شوند، رید در شرایط زیر قادر به محافظت از اطلاعات نیست: 

تنها راه محافظت از اطلاعات در برابر این تهدیدات، تهیه منظم نسخه پشتیبان از اطلاعات است. نسخه‌هایی که باید در روی رسانه‌های مختلفی نگه‌داری شوند. 

آیا به فناوری RAID هنگام استفاده از NAS نیاز داریم؟